Rosenborggata 9 A - 0356 Oslo - Telefon 907 81 521 - Epost

Reiseforsikring – Hvilke rettigheter har du?

Peder Ås gledet seg, i likhet med de fleste, til sommerferien. Han hadde bestilt en 2 ukers ferietur til Italia sammen med sin kjære, Marte Ås. De skulle ta fly ned til Roma og være der den første uken, og så reise videre til den mer rolige og romantiske Firenze. Turen var en overraskelse og en oppmuntring for Marte, som hadde slitt med en kronisk lidelse på vinteren.
Tegning av forsikring
Peder Ås var en forsiktig mann, og tegnet en såkalt ”avbestillingsforsikring” hos Storevik forsikring da han bestilte turen til Italia. Han ville sikre at han fikk pengene tilbake for turen dersom Martes lidelser ville bli akutt forverret og de ikke kunne reise likevel. Men Peder Ås hadde betalte over 50 % av turen med sitt mastercard og hadde derfor allerede en reiseforsikring på dette kortet. Avbestillingsforsikringen hos Storevik forsikring viste seg derfor å være en unødvendig utgift for Peder.

Forsinket bagasje
Marte ble selvsagt glad for overraskelsen, og hun følte seg frisk nok til å reise. Den 2. juli var avreisedag, og turen til Roma gikk som planlagt. Men da de landet på flyplassen i Roma, fikk hverken Marte eller Peder bagasjen sin. De sto og ventet lenge, og til slutt måtte de ”bite i det sure eplet” og innse at bagasjen ikke ville komme frem denne dagen.

Sure og slitne forlot de flyplassen uten sakene sine, med en lapp fra flyselskapet om at bagasjen ville bli levert til deres hotell så snart bagasjen kom til rette. Det eneste de hadde av klær var det de hadde på seg, og på grunn av den strenge sikkerhetskontrollen på Storevik flyplass hadde hverken Marte eller Peder tatt med toiletsakene sine i håndbagasjen. Marte ble veldig irritert og sur, og oppholdet i Roma ble ikke så romantisk og koselig som Peder hadde håpet på. Først etter to dager i Roma mottok de bagasjen. Peder var klar over at han hadde en reiseforsikring, men visste ikke at denne dekket forsinket bagasje. De hadde kjøpt seg nødvendige klær, men tok ikke vare på kvitteringene eller dokumentasjonen på at bagasjen ble forsinket. I ettertid fikk de vite at nødvendige klær ble dekket opp til et visst kontantbeløp, dersom de hadde hatt kvitteringene og dokumentasjon på forsinkelsen.

Bortkommet kamera
Humøret til Marte bedret seg heldigvis da bagasjen ankom hotellet, og de nøt de siste 5 dagene i Roma før de reiste videre. Peder var en ivrig hobbyfotograf, og tok masse bilder av Marte og byens gamle, historiske minner. Den siste dagen i Roma var de på en koselig restaurant, og Peder hadde selvsagt med seg sitt digitale kamera også denne kvelden. Etter mye god mat og god italiensk vin var det på tide å dra tilbake til hotellet. Peder var noe beruset, og glemte igjen kameraet på restauranten. Dette oppdaget han først senere da de var tilbake på hotellet. Han dro omgående tilbake til restauranten, men kameraet var sporløst borte. Peder ble lei seg, men Marte trøstet ham med at reiseforsikringen mest sannsynlig dekket hans tap. Peder ringte derfor forsikringselskapet. Her fikk han opplyst at gjenglemte gjenstander ikke ble dekket av forsikringen. Kameraet var borte, men tilfellet kunne ikke defineres som tyveri. Og uansett måtte han ha en politianmeldelse på forholdet. Peder var selv usikker på hva som faktisk hadde skjedd, og ville derfor ikke anmelde forholdet. Han innså derfor at han ikke kunne få erstatning for kameraet.

Legebesøk, reisesyke, og tilfeldig hendelse på båttur
Dagen etter gikk turen til Firenze. Begge syntes det var deilig å starte den rolige delen av ferien, men Marte merket raskt at hun ikke var i form. Peder ble derfor med Marte til legen, og legen fortalte Marte at hun var blitt matforgiftet i Roma. Marte fikk en saftig legeregning og resept på dyre medisiner. Legen fortalte henne at hun mest sannsynlig kom til å bli sengeliggende i flere dager.

Peder måtte være mye inne for å passe på Marte, men dro på en utflukt alene da hun ble litt bedre. Utflukten var en kort båttur, som både var interessant og hyggelig, men da Peder skulle gå i land mistet han brillene sine over båtripen og ned i vannet. Han tenkte tilbake på da han glemte igjen kameraet på restauranten, og tenkte med ergrelse på at brillene helt sikkert ikke ville bli erstattet. For sikkerhets skyld ringte han forsikringsselskapet, og fikk opplyst at slike tilfeldige hendelser ble dekket opp til et visst kontantbeløp. Brillene hadde kostet mer enn dette, men det hjalp likevel å få en del av utgiftene til nye briller dekket.

Da de omsider kom hjem etter en noe slitsom tur, kontaktet Marte reiseforsikringsselskapet. Hun hadde pratet med en venninne som mente at hennes utgifter til lege og medisiner ville bli dekket. Da hun ringte forsikringsselskapet, fikk hun gledelig opplyst at utgiftene ble dekket, men at hun måtte levere inn kvitteringene. I tillegg til dette kunne hun få erstatning for legeorientert sengeleie som varte i mer enn 3 døgn. Marte manglet dokumentasjon på at hun måtte være sengeliggende, og hun hadde ikke tatt vare på alle kvitteringene. Hun fikk kontaktet legen i Firenze som til slutt var villig til å sende en slik dokumentasjon. Men siden hun ikke hadde tatt vare på alle kvitteringene for medisiner, ble ikke dette dekket.

Oversikt over hvilke rettigheter man har
Turen til Peder og Marte gir et lite eksempel på noen problemer og uhell som kan oppstå på en ferietur. Selv om forsikringsselskapene etter lovens bestemmelser plikter å gi opplysninger, kan det være vanskelig å få oversikt over hvilke rettigheter man faktisk har skaffet seg ved å tegne en forsikring. Det er derfor lurt å lese igjennom vilkårene før man drar på tur, eller snakke med en saksbehandler i forsikringsselskapet. Dersom uhellet først er ute, blir ferieturen straks mer trivelig hvis man vet hva reiseforsikringen dekker og hvilke begrensninger som foreligger. Hvis man er i tvil om utgifter vil bli dekket, er det viktig å ta vare på alle kvitteringer og all dokumentasjon man mottar på turen. Før man tegner en forsikring er det også lurt å sjekke om man har en reiseforsikring på sitt kredittkort.

Vi gjør oppmerksom på at rettighetene man har som sikret kan variere over type forsikringsavtale, og selvsagt også over hvilket selskap man har tegnet forsikringsavtale med.

Advokatfirmaet Ole Christian Høie
www.advokat-hoie.no
Telefon 907 81 521